Mokesčių politika: ES priemonės mokestiniams sukčiavimams stabdyti

Teisingas apmokestinimas yra Europos Parlamento prioritetas. Sužinokite, kaip EP siekia spręsti tokias problemas kaip mokesčių vengimas ir mokestinis sukčiavimas.

Infografikas: bendrosios mokestinės pajamos ES šalyse
Bendrosios mokestinės pajamos ES šalyse

Mokesčių politika ir kova su mokesčių sukčiavimu per pastarąjį dešimtmetį tapo aktualia tema dėl žurnalistinių tyrimų, tokių kaip „LuxLeaks“, „Panama Papers“, „Football Leaks“, „Bahamas Leaks“ ir „Paradise Papers“, atskleidusių mokesčių nutekėjimą ir „mokesčių rojų“. Šie tyrimai sukėlė didelį nepatenkinimą dėl žalingo mokesčių praktikos poveikio. Nesumokėti mokesčiai yra mažesnių nacionalinių ir ES biudžetų priežastis.

Teisingas apmokestinimas – vienas iš EP prioritetų


Nuo 2020 m. rugsėjo mėn. Europos Parlamente veikia nuolatinis Mokesčių pakomitetis (FISC). Jis buvo įsteigtas siekiant padėti EP Ekonomikos komitetui ir kovoti su mokestiniu sukčiavimu, mokesčių vengimu ir finansiniu mokesčių skaidrumu. 2014–2019 m. kadencijos metu, Parlamentas įsteigė laikinus specialiuosius komitetus: TAXE, TAX2 ir TAX3 bei PANA komitetą, kurie atkreipė dėmesį į keletą su mokesčiais susijusių nuostatų trūkumų.

ES mokesčių priemonės

Kai kurie pagrindiniai pastarųjų metų mokesčių teisėkūros pasiūlymai yra susiję su keitimusi informacija pagal Administracinio bendradarbiavimo direktyvą (VPK), kuri daug kartų buvo koreguojama siekiant pateikti:

  • , kai mokesčių mokėtojas veikia kitoje nei savo gimtojoje šalyje;
  • , siekiant atskleisti kitoms ES šalims ir Europos Komisijai, pavyzdžiui, „mokesčių planavimo schemas“, siūlomas konkrečioms įmonėms;
  • tarptautinių įmonių teikiamą informaciją apie šalis. Šia informacija būtų dalijamasi tarp ES šalių, tokiu būdu siekiant užkirsti kelią tarptautinėms įmonėms, veikiančioms skirtingose šalyse, vykdyti agresyvią mokesčių planavimo praktiką, kuri nėra prieinama vidaus įmonėms;
  • su .

Kiti pasiūlymai yra susiję su pelno mokesčiu ir mokesčių vengimu:

  • , kuri pašalintų mokesčių kliūtis, kylančias dėl skirtingų nacionalinių mokesčių sistemų, įmonėms, veikiančioms vidaus rinkoje. Tokiu būdu siekiama išvengti dvigubo apmokestinimo ar agresyvaus mokesčių planavimo rizikos;
  • mokesčiai skaitmeninėje erdvėje veikiančioms įmonėms. Taip siekiama, kad valstybės narės galėtų apmokestinti jų teritorijoje gautą pelną, net jei įmonės fiziškai ten nėra;
  • bendra sistema ir pajamų mokestis, kuris būtų gaunamas, pavyzdžiui, perduodant duomenis apie vartotojus skaitmeninėse sąsajose.
Infografikas: apmokestinimas ES
Apmokestinimas ES

Taip pat buvo pateikta pasiūlymų dėl PVM sistemos atnaujinimo.


EP Mokesčių komitetas šiuo metu rengia pranešimą apie tai, kaip apmokestinti skaitmeninių bendrovių pelną šalyse, kuriose jos veikia, net ir tada, kai jų ten nėra fiziškai. Ataskaitoje bus pateikta EP nuomonė prieš paskutines pasaulines derybas EBPO, kurios turėtų būti baigtos 2021 m. viduryje. Tikimasi, kad Komisija ne vėliau kaip iki 2021 m. birželio mėn. pateiks pasiūlymą dėl skaitmeninio mokesčio, siekiant reformuoti nuosavų išteklių sistemą ir finansuoti ekonomikos atsigavimą po COVID-19 pandemijos.

Apie infografiką


Mūsų infografike parodytos kiekvienos valstybės narės pajamos, gautos iš tiesioginių ir netiesioginių mokesčių, taip pat bendros mokesčių pajamos procentais, skaičiuojant nuo bendro vidaus produkto. Pastarasis yra padalintas tarp kapitalo, vartojimo ir darbo jėgos mokesčių. Žemėlapis taip pat parodo šalių finansinę gerovę.

Infografikas. Standartinis PVM tarifas
Standartinis PVM tarifas